Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL, wydawanie zaświadczeń

Miejsce:

Urząd Stanu Cywilnego

Plac Wolności 1, 19-400 Olecko

Numer pokoju: 2 

Numer telefonu: 87 520 32 65
Wymagane dokumenty:

1. Wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL.

2. Wniosek o wydanie zaświadczenia z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL.

Sposób załatwienia sprawy:

Udostępnienie wnioskowanych danych jednostkowych.

Wydanie zaświadczenia z rejestru mieszkańców lub rejestru PESEL osobie, której dane dotyczą.

Opłaty:

1. Opłata za udostępnienie danych wynosi 31,00 zł.

Opłatę za udostępnienie danych można uiścić przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Olecku numer 30 1020 4724 0000 3002 0088 8933.

2. Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia wynosi 17,00 zł.

Opłatę skarbową można uiścić bezpośrednio w Urzędzie Miejskim w Olecku, Plac Wolności 1 lub Plac Wolności 3 albo przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Olecku numer 57 1020 4724 0000 3702 0007 6117.

Czas załatwienia sprawy:

Niezwłocznie.

Jeżeli sprawy wymagają postępowania wyjaśniającego – nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych nie później niż w ciągu 2 miesięcy.

Tryb odwoławczy:

Od decyzji odmawiającej udostępnienia danych możesz się odwołać do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego za pośrednictwem Burmistrza Olecka w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Podstawa prawna:

1. Ustawa z dnia 24 września 2010 roku o ewidencji ludności.

2. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej.

3. Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 21 grudnia 2018 roku w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskania zgody na udostępnienie danych po wykazaniu interesu faktycznego.

4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 roku w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców oraz rejestru PESEL.

Inne informacje:

Przez dane jednostkowe rozumie się informacje uzyskane z rejestrów dotyczące jednej osoby lub imion i nazwisk wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem.

Podmioty, którym nieodpłatnie udostępnia się dane jednostkowe, wymienione są w ustawie o ewidencji ludności.

Dane, o których mowa, mogą być udostępnione innym podmiotom, jeżeli:

  • wykażą w tym interes prawny – w przypadku powoływania się na interes prawny wnioskodawca jest zobowiązany wskazać przepis prawa materialnego, na podstawie którego jest uprawniony do żądania udostępnienia danych wskazanej osoby oraz załączyć dokumenty potwierdzające ten interes. Istnienie interesu prawnego mogą potwierdzić między innymi następujące dokumenty: wezwania sądowe, wezwania komornicze, dokumenty potwierdzające zobowiązanie wobec wnioskodawcy osoby, której dane mają być udostępnione,
  • wykażą interes faktyczny w otrzymaniu danych, pod warunkiem uzyskania zgody osoby, której dane mają być udostępnione – rozpatrzenie sprawy w trybie interesu faktycznego polega na skierowaniu przez organ do osoby, której dane mają być udostępnione wystąpienia, zawierającego podstawowe informacje o wnioskodawcy (imię i nazwisko), zakres żądanych danych oraz cel, do którego udostępnione dane zostaną wykorzystane. Udostępnienie żądanych danych następuje wyłącznie po wyrażeniu pisemnej zgody przez osobę zainteresowaną. W przypadku nie uzyskania zgody, wydawana jest decyzja administracyjna o odmowie udostępnienia żądanych danych.

Udostępnienie danych wyżej wymienionym podmiotom następuje odpłatnie z wyjątkiem przypadku, gdy żądane dane są niezbędne do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.

W sytuacji gdy podmiot publiczny posiada decyzję teletransmisyjną, organ gminy nie jest uprawniony do realizacji złożonego przez taki podmiot wniosku. Organ gminy w opisanej powyżej sytuacji zobowiązany jest do wydania postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania, na które nie przysługuje zażalenie.

Podmioty publiczne, które nie posiadają decyzji teletransmisyjnej są uprawnione do uzyskiwania danych z rejestru PESEL albo rejestru mieszkańców w sposób ilościowo ograniczony – w roku kalendarzowym można uzyskać wyłącznie 300 danych jednostkowych. Limit 300 udostępnień ma charakter odnawialny.

Zaświadczenie z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL może uzyskać osoba, której dotyczy wniosek. Jeśli wniosek dotyczy innej osoby, trzeba mieć jej pełnomocnictwo.

Druki:

Wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL

Wniosek o wydanie zaświadczenia