- Gmina
- Budżet, finanse i mienie gminy
- Podatki i opłaty lokalne
- Jak załatwić sprawę - podatki i opłaty lokalne w pigułce
- Podatek rolny ulgi
Podatek rolny ulgi
Sprawę załatwia
Wydział Dochodów i Egzekucji, pokój nr 25 - osoby fizyczne, tel. 87 520 20 46, pokój nr 29 - osoby prawne, nr tel. 87 520 17 49 .
Zakres sprawy: ulgi - inwestycyjna, z tytułu nabycia gruntów
I. Ulga inwestycyjna: Podatnikom podatku rolnego przysługuje ulga inwestycyjna z tytułu wydatków poniesionych na:
1. Budowę lub modernizację budynków inwentarskich służących do chowu, hodowli i utrzymywania zwierząt gospodarskich oraz obiektów służących ochronie środowiska.
2. Zakup i zainstalowanie: deszczowni, urządzeń melioracyjnych i urządzeń zaopatrzenia gospodarstwa w wodę, urządzeń do wykorzystywania na cele produkcyjne naturalnych źródeł energii (wiatru, biogazu, słońca, spadku wód), jeżeli wydatki te nie zostały sfinansowane w całości lub w części z udziałem środków publicznych. Ulga jest udzielana na wniosek podatnika po zakończeniu inwestycji.
Wymagane dokumenty
1. Wniosek o udzielenie ulgi w podatku rolnym;
2. Zestawienie poniesionych wydatków inwestycyjnych;
3. Rachunki lub ich uwierzytelnione odpisy, stwierdzające wysokość tych wydatków;
4. Formularz informacji dotyczącej podmiotu ubiegającego się o pomoc;
5. Zaświadczenie lub oświadczenie o otrzymanej pomocy publicznej lub oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy publicznej na wnioskowaną inwestycję.
Opłaty
Nie podlega opłacie.
Forma załatwienia sprawy
Wydanie decyzji administracyjnej po przeprowadzeniu kontroli zgodności rachunków z wykonaną inwestycją.
Termin załatwienia sprawy
30 dni od złożenia wniosku z kompletną dokumentacją
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.
II. Ulgi z tytułu nabycia gruntów: Zwalnia się od podatku rolnego grunty przeznaczone na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego do powierzchni nie przekraczającej 100 ha. Ulga przysługuje na grunty zakupione jak również objęte w trwałe zagospodarowanie i jest udzielana na wniosek podatnika.
Dokumenty od wnioskodawcy
1. Wniosek o udzielenie zwolnienia i ulgi w podatku rolnym z tytułu zakupu gruntu lub objęcia a trwałe zagospodarowanie.
2. Wypis z rejestru gruntów – przy zakupie gruntu.
3. Umowa dzierżawy z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa, Lasami Państwowymi lub innego tytułu prawnego – w przypadku objęcia gruntów w trwałe zagospodarowanie ( okres umowy nie krótszy niż 10 lat).
4. Oświadczenie nabywcy, że nie jest krewnym w linii prostej (rodzice, dziadkowie, teściowie) w razie nabycia gruntów od indywidualnych właścicieli gospodarstw rolnych.
5. Formularz informacji dotyczącej podmiotu ubiegającego się o pomoc;
6. Zaświadczenie lub oświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis lub oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis na nabycie gruntów.
Forma załatwienia sprawy
Wydanie decyzji administracyjnej.
Termin załatwienia sprawy
30 dni od złożenia kompletnej dokumentacji.
Opłaty
Nie podlega opłacie.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym
Uwagi: Ulga inwestycyjna oraz ulga z tytułu zakupu gruntu lub objęcia w trwałe zagospodarowanie gruntu udzielana jest od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek.