- Gmina
- Budżet, finanse i mienie gminy
- Podatki i opłaty lokalne
- Jak załatwić sprawę - podatki i opłaty lokalne w pigułce
- Podatek od środków transportowych
Podatek od środków transportowych
Sprawę załatwia
Wydział Dochodów i Egzekucji, Plac Wolności 2, pokój nr 8, tel. 87 520 17 49
Zakres obowiązku podatkowego
Obowiązek podatkowy od środków transportowych ciąży na osobach fizycznych i osobach prawnych, którzy są posiadaczami
1.Samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5t.
2.Ciągników siodłowych i balastowych przystosowanych do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 t.
3.Przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 t.
4.Autobusu.
Powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego
Zobowiązanie podatkowe w podatku od środków transportu powstaje z mocy prawa. Oznacza to, że osoba, która nabyła, sprzedała lub zbyła pojazd ma obowiązek bez wezwania organu podatkowego zgłosić fakt, dla określenia wysokości podatku oraz zapłacić należny podatek w określonych ustawowo terminach na rachunek gminy.
Obowiązek podatkowy:
- przy zakupie pojazdu po raz pierwszy rejestrowanego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportu został zarejestrowany,
- przy nabyciu pojazdu już zarejestrowanego od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu, w którym pojazd został nabyty,
- w przypadku czasowego wyłączenia z ruchu od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został dopuszczony ponownie do ruchu.
Obowiązek podatkowy wygasa:
- z końcem miesiąca, w którym pojazd został wyrejestrowany lub zbyty;
- z końcem miesiąca, w którym została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.
Podatek płatny jest w dwóch ratach
– I rata do 15-tego lutego
- II rata do 15-tego września każdego roku.
Jeżeli obowiązek podatkowy powstał od dnia 1 września podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.
W przypadku nie dokonania wpłaty lub nie złożenia deklaracji na podatek od środków transportowych w ustawowym terminie wydawana jest decyzja określająca wysokość zobowiązania podatkowego.
Wymagane dokumenty
1.Dowód rejestracyjny, faktura kupna/sprzedaży lub umowa kupna/sprzedaży w przypadku nabycia, zbycia (wyrejestrowania) pojazdu (oryginały do wglądu) lub zmiany miejsca zamieszkania albo siedziby.
2. Decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu z ruchu pojazdu (w przypadku zaistnienia takich okoliczności).
3. Deklaracja DT-1 wraz z załącznikiem DT-1/A na podatek od środków transportowych - deklarację składa się, co roku do 15-go lutego.
Druki deklaracji dostępne na stronie Ministerstwa Finansów.
Forma załatwienia sprawy
Wprowadzenie do ewidencji podatników.
Termin załatwienia sprawy
Niezwłocznie.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.